• Kangoeroe Klup

• De Kangoeroe Klup traint elke zaterdagochtend bij SKF van 10:00 tot 11:00 uur.

Kangoeroes zijn kinderen van 3 tot 5 jaar die nog te jong zijn om wedstrijden te spelen; dit gebeurt namelijk pas als kinderen 6 jaar of ouder zijn. Door middel van een speelse werkwijze maken deze jonge kinderen kennis met het korfbal.

Ben je 6 jaar of jonger en ben geïnteresseerd in sport en korfbal? Neem dan contact op, je mag in ieder geval drie keer gratis meedoen. Voor meer informatie is de Kangoeroe Klup bereikbaar via kangoeroeklup@skfkorfbal.nl. Iedereen is van harte welkom.

• Maar waarom heet het nu de 'Kangoeroe Klup'?

Deze naam is door het Korfbalverbond (K.N.K.V.) gekozen omdat de kangoeroe veel overeenkomsten heeft met vaardigheden die horen bij de korfbalsport zoals snelheid, wendbaarheid en sprongkracht. Daarnaast heeft de kangoeroe een buidel die aan jonge kangoeroes bescherming en veiligheid biedt. De Kangoeroe Klup is symbolisch gezien de buidel (een veilige en warme plaats) voor de jongste leden! Om het geheel sprekend te maken is door het K.N.K.V. een viertal jeugdige kangoeroes ontwikkeld. Deze figuurtjes, genaamd Spurt, Jumper, Scoro en Funny, vervullen een hoofdrol binnen de Kangoeroe Klup. Spurt houdt van rennen en Jumper van springen. Zij staan symbool voor het bewegen. Scoro houdt van scoren, het competitieve aspect van korfbal. En dan is er ten slotte Funny die staat voor het plezier.

• Breed motorisch opleiden binnen de kangoeroe Klup

Binnen de kangoeroes leiden wij de kinderen breed motorisch op door middel van het athletics skills model (ASM).

Waarom passen wij het ASM toe bij de kangoeroes van SKF?

De huidige jeugd en volwassenen zijn aanzienlijk minder fit en motorisch vaardig dan voorheen. Zij missen meestal het plezier in bewegen. Het ASM geeft een andere betekenis aan beweegarmoede: we bewegen niet alleen te weinig, maar ook vaak te eenzijdig.

Waar staat het ASM voor?

Het is een praktisch en wetenschappelijk onderbouwd model voor alle bewegers. De unieke structuur brengt kwaliteit in een veelzijdige ontwikkeling. Dit zorgt voor betere prestaties, minder blessures, meer creativiteit en plezier. Het is de basis voor een leven lang plezier in bewegen.

Hoe passen wij dit toe?

Veelzijdig bewegen is belangrijk voor de fitheid, vitaliteit en gezondheid. Dit passen wij toe door middel van de schijf van 10! Iedere training komen er verschillende onderdelen terug in de spelvormen die er toegepast worden. Alle grondvormen van bewegen uit de schijf van 10! kunnen op diverse manieren worden uitgevoerd en beoefend. Zie hieronder de poster voor een verdere toelichting van de schijf van 10!

• “De Schijf van 10 kan je gebruiken als een keuzemenu voor beweegprogramma’s.” (Wormhoudt & Savelsbergh, sd). Voor meer informatie kunt u op deze link klikken