• Vertrouwenscontactpersonen

Waarom is een vertrouwenscontactpersoon nodig binnen SKF?
    Het is belangrijk dat de leden van SKF rekening houden met de grenzen van anderen. Iedereen mag aangeven waar zijn of haar persoonlijke grens ligt, zonder dat daar flauw of raar over gedaan wordt. De vereniging moet immers voor iedereen veilig, vertrouwd en plezierig zijn. Sporters die last hebben van (seksuele) intimidatie, pestgedrag of geweld, kunnen dat het beste uitspreken. Het liefste tegen degene die het doet, maar als dat niet helpt of de sporter durft dit niet, dan kan hij of zij het beter vertellen aan iemand anders. Thuis of op de club.

Wat doet een vertrouwenscontactpersoon?
    Een vertrouwenscontactpersoon biedt in eerste instantie een luisterend oor bij zaken waar je niet makkelijk over praat. Het gaat hierbij voornamelijk om (seksuele) intimidatie, pestgedrag en/of geweld, maar er kunnen ook andere zaken zijn die je graag met iemand bespreekt die onafhankelijk is en die buiten de situatie staat. Een vertrouwenscontactpersoon luistert, geeft raad, bemiddelt en kent de mogelijkheden om hulp te krijgen of een officiële melding te doen.

Zit je zelf in een situatie waarbij je een vertrouwenscontactpersoon kunt gebruiken? Maak je je zorgen om iets of iemand in de vereniging en wil je dit met iemand bespreken? Mail dan vertrouwenspersoon@skfkorfbal.nl en geef aan of je Helga of Daniël wilt spreken. Je kan ook bellen naar 06-14196783 (Helga) of 06-28884373 (Daniël).

Hieronder stellen de vertrouwenscontactpersonen Helga en Daniël zich kort voor.

• Bij deze wil ik mij, Helga van Hardeveld, voorstellen als een van de vertrouwenscontactpersonen binnen SKF. U kent mij wellicht al als ouder langs de lijn bij een van mijn dochters of uit de kantine waar ik ook regelmatig een dienst draai.

In het dagelijks leven sta ik voor de klas en heb hierdoor veel ervaring met het voeren van gesprekken met zowel kinderen als ouders. Deze ervaring komt mooi van pas in mijn rol als vertrouwenscontactpersoon. In deze rol wil ik graag een luisterend oor bieden. Soms is dat al genoeg, maar we kunnen ook samen zoeken naar een geschikte oplossing voor de ongewenste situatie. Ik vind het namelijk heel erg belangrijk dat iedereen plezier beleeft in de sport en de sociale omgeving binnen de vereniging! Dus mocht er iets zijn waar je een gesprek met mij over wilt hebben, aarzel dan niet en neem contact op.

• Naast Helga wil ik, Daniël Feenstra, me ook voorstellen als vertrouwenscontactpersoon van SKF. Ik speel zelf al meer dan 20 jaar korfbal. Ik ben op dit moment trainingslid, maar ik hoop zo snel mogelijk weer wedstrijden te kunnen gaan spelen. Plezier op het veld, langs de lijn als ook buiten trainingen en wedstrijden om vind ik van belang. Voor jong en oud.

Graag wil ik als vertrouwenscontactpersoon een bijdrage leveren aan de veilige omgeving van SKF. Het is belangrijk dat iedereen zich veilig en prettig voelt bij onze club. Als vertrouwenscontactpersoon ben ik er om te luisteren naar de situaties waarbij de veiligheid in het geding is. Samen zoeken we dan naar een oplossing.

• Vertrouwenscontactpersoon KNKV
    Het KNKV heeft eigen vertrouwenscontactpersonen, te bereiken via vertrouwenscontactpersoon@knkv.nl of 026-3035470. Deze zijn bereikbaar voor iedereen binnen de sport met vragen en/of zorgen over mogelijk grensoverschrijdend gedrag.

Centrum Veilige Sport voor meldingen, hulp en advies
    Het Centrum Veilige Sport is voor alle leden, kaderleden en vrijwilligers bereikbaar voor advies, overleg en meldingen. Alle contactmogelijkheden zijn te vinden op: https://centrumveiligesport.nl/contact.